En liten blogg för dej som vill följa vårt projekt "Att skriva sig till läsning med hjälp av datorn" i våra två förskoleklasser.



söndag 31 oktober 2010

Vecka 43 Vi besökte Tekniska museet

 Besök på Tekniska museet. Jättekul med alla experiment som man fick pröva och ta i! Toppen när man är sex år. Det var en bra dag och vi tog en del kort. Nästa dag fick barnen välja en bild att skriva text till. Berätta vad som hände på bilden. Barnen fick spökskriva eller ljudskriva. Många av barnen ljudskrev och vi stöttade de barn som ville koppla ljud till bokstav. Under barnens text skrev vi så ”alla skulle kunna läsa”. Detta blev så tydligt för de barn som ljudskrev, de visar hur långt de kommit i sin skrivutveckling. Vi visade och pratade om texten, se här vilka bokstäver du fått med! Det var så härligt och se hur barnen växte när de såg hur deras text stämde mot den text vi vuxna skrivit. Mycket konkret och tydligt, man behövde ju inte tolka en handskriven bokstav.
Uppgiften var väldigt bra, att få välja en bild som man var med på och sen skriva vilken text man ville. Vi hoppade över att spara dokumentet i barnens mapp. Det sparade tid och nästa barn kunde få komma och skriva sin text snabbare. Det blev liten promenad till vår kopieringsmaskin som skriver ut men det är positivt. Man växer med förtroendet att gå och hämta sitt papper en bit bort i korridoren. När man hämtat sitt dokument var det dags och klistra upp bild och text.
Vi hade två datorer inkopplade och de stod inne i klassrummet, en stor fördel då vi vuxna kunde stötta fler barn. De barn som inte skrev på datorn jobbade i sin KUL- bok.


Här klistrar barnen upp sin bild och text.

/ Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar