En liten blogg för dej som vill följa vårt projekt "Att skriva sig till läsning med hjälp av datorn" i våra två förskoleklasser.



måndag 25 oktober 2010

"Händelseboken "i nytt format!

Den föregående veckan tränade vi på att göra mellanslag. Jag visade skillnaden när man skriver en mening utan mellanrum och med, på tavlan. Sedan fick de skriv sitt namn med mellanslag, så många gånger som de hann på ca två minuter. Det blev väldigr åskådligt, för namnet vet de ju hur det börjar och slutar.

I dag fick grupp 2 rita vad de gjort i helgen och sedan fick de skriva det på datorn. De flesta valde att spökskriva men en elev ville absolut skriva "på riktigt".
Den här gången valde jag att inte ha någon skrivkompis. Jag känner att de behöver egen tid så att de inte blir stressade av att kompisen står och hoppar i väntan på sin tur. De som var klara med sina teckningar fick börja med datorn. När de inte skrev på datorn  fick de jobba i "Bokstavsboken" och sedan välja något ur uppgiftslådorna att göra. Det känns viktigt att det är roliga uppgifter så att barnen inte upplever att de "bara väntar på sin tur", utan att datorhanteringen blir en uppgift bland andra.

Det märks att barnen tycker att detta är ett kul sätt att jobba på och de blir bättre och bättre på att göra de andra uppgifterna självständigt eller att de kan fråga en kompis innan de kommer till mig.
För att förtydliga texten för den elev som skrev på riktigt, skrev jag samma sak under hans text så att han såg vilka bokstäver som han hade glömt. Det var inte många, så han var mäkta stolt över resultatet.
Boel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar