En liten blogg för dej som vill följa vårt projekt "Att skriva sig till läsning med hjälp av datorn" i våra två förskoleklasser.



söndag 31 oktober 2010

Vecka 42 Vi fortsätter med gosedjuren....

Vi fotade från gosedjurskalaset och alla barn fick en gruppbild. På gruppbilden var alla barnen med och höll upp sina gosedjur. Uppgiften blev att göra en liten bok om sitt gosedjur. Rita en bild av sitt gosedjur, klistra in sin gosedjursinbjudan, klistra in texten med sin gosedjursbeskrivning och gruppbilden från kalaset.
När man var klar med det fick man börja sy ett litet mjukdjur, en säl, en hund eller en kanin. Det blev en succé att sy, både bland pojkarna och flickorna. Bra finmotorisk övning.
Mina tankar är nu att datorerna ska ingå i dagliga uppgifter. De flesta av barnen har lärt sig hur man skriver och kan enter - mellanslags- och sudd/back- tangenten. Jag vill nu stimulera barnens berättande. De barn som skrivit tidigt på datorer har utvecklat sitt berättande visar aktuell forskning. Uppgifterna kommer jag att koppla till det vi gör och målet är att datorn ska ”vara penna”. Jag hoppas att det ska lösa sig med nätverkskopplingarna i klassrummet så detta kan genomföras till 100 %.
Nästa vecka åker vi till Teniska museet som en introduktion till verkstäder i vårt tema Alfred Nobel. Det ska handla om experiment! Vi kommer att fotografera på museet och barnen kommer att få varsin bild och utifrån bilden skriva sin text.

/ Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar