En liten blogg för dej som vill följa vårt projekt "Att skriva sig till läsning med hjälp av datorn" i våra två förskoleklasser.



torsdag 10 februari 2011

Inbjudan till FA!

 
I dag torsdag har vi skrivit inbjudningar till Fridas klass FA, som går på Norskolan. De ska få en inbjudan till oss på Parkgården att komma på självaste Fettisdag. Gissa vad vi ska bjuda på?!
Som omväxling så skrev jag på tavlan, så att alla skulle kunna läsa. Barnen skrev på datorerna och ritade jätte goda semlor. För att FA barnen ska veta vem som skickat inbjudan klistrade vi fast ett litet kort av den som skrev.

Det är roligt att rita "Super semlor"

Vad står det egentligen?

En skrivkompis är bra att ha när det är svårt att hitta bokstäverna.

De färdiga inbjudningarna!


Nya adepter!

Så var det äntligen måndag och det var FC:s tur att börja skriv på datorerna.
Tio stycken förväntansulla barn kom upp till Parkgården.
Jag började med en introduktion med hjälp av projektorn. Förutom att visa hur man gör "spökskrift" vidade jag "Bokstavsregn" och någon till övning från Sebra.
Camilla hade delat in barnen i skrivkompis- par.
Barnen fick skriva "spökskrivning" så mycket de hann på en minut. Gisssa om det skrevs! Sen fick de leta efter bokstäverna i sitt namn och markera dem med en överstrykningspenna. De som hade hunnit att skriva mycket tyckte att det var lite jobbigt med alla boksäver, men alla jobbade flitigt.
Allt eftersom datorerna blev lediga fick de prova de "spel" jag visat. Någon fick över 900 poäng! Inte illa för att vara första gången. Nästa gång det är dags för den här gruppen, ska vi skriva en saga.
/Boel

söndag 6 februari 2011

Skrivklåda v 3- 5

Under de här veckorna har vi dels författat en gemensam "Storbok" och gjort egna små böcker.

Storboken kom till då det kom fram en "hemlig"dörr när vi var tvugna att ta ner en anslagstavla vid ommålningen. Vad är det där för dörr? Vart leder den? Vad finns bakom den? Barnens frågor blev utgångspunkten. Jag skrev på datorn och använde projektorn så att alla såg texten väx fram. Jag drog ut texten och barnen fick bestämma vilken mening de ville rita en bild till. Bild och text sattes fast på A3 papper och sitter nu på väggen. Sedan så häftar vi i hop den till en bok.


De små böckerna har gjorts tillsammans med en skrivkompis. Först gick  vi igenom hur en saga är upplagd med en början, en handling och ett slut. Därefter fick de ett A4 uppdelat i fyra rutor.  Tillsammans kom de på en saga. När de skrev på datorn så turades de om. En del spök-skrev och en del skrev ljudenligt och ibland så kom ett och annat helt korrekt ord. Där det behövdes förtydligas "så att alla kan läsa" skrev jag under med kursiv text.  Text och bild klistrades in i en "bok" av 2 hopvikta A4. Att göra en egen bok har varit stort för många. De ville genast ta med den hem, men jag vill att vi "läser" i dem här ett tag.




Efter jullovet har vi haft framme datorerna så mycket som möjligt. När vi inte skriver egna texter används de för tangentbordsträning och pedagogiska spel.

I morgon, måndag börjar jag med ett nytt gäng förskoleklassare som ska få nyttja våra datorer. De har ju redan jobbat en hel del med bokstäver och sånt, så det blir spännande att se hur detta ska utveckla sig.


/Boel